Avfall
Avfallstallene våre er heftet med stor usikkerhet og er mer et estimat enn en konkret angivelse. Levering av avfall skjer i all hovedsak direkte på byggeplass eller gjennom godkjent renovatør. Vi har ikke kartlagt med god nok kvalitet mengden avfall vi produserer årlig.
I tillegg gjennomfører vi oppdrag for våre kunder hvor vi håndterer avfall fra produksjonen som en del av leveransen. Vi sikrer at avfallet blir forsvarlig håndtert og levert, men har ikke vært tilstrekkelig bevisste på å registrere dette som kundens avfall og ikke vårt eget.
Målsetning for videre arbeid med avfallshåndtering
For å øke kvaliteten på avfallsrapporteringen, har vi inngått en konsernfelles avtale med Norsk Gjenvinning for håndtering av avfall som ikke blir levert på byggeplass. I tillegg vil håndtering av avfall også bli gjennomgått i relevante fora for å sikre tilstrekkelig forståelse for og kompetanse om hvordan avfallsposten skal håndteres i vårt klimaregnskap.
Forretningsreiser
For å få et så realistisk sammenlikningsgrunnlag som mulig mot en "normalsituasjon", har vi valgt å bruke tall fra 2019 som baseline for forretningsreiser. 2020 og 2021 har vært preget av Covid 19 og unormalt strenge reiserestriksjoner. Erfaringene fra pandemien viser at en stor del av vår møtevirksomhet kan løses gjennom digitale møter, og vi antar at antall forretningsreiser vil være varig redusert sammenlignet med 2019. Vi ser samtidig behovet for å møtes fysisk, og vil – når situasjonen normaliserer seg – ta opp deler av møtevirksomheten igjen.
Målsetning for forretningsreiser i 2022
Ved utgangen av 2021 er vi fremdeles sterkt preget av restriksjoner, og konkrete mål og retningslinjer for reisevirksomheten er ikke satt for 2022. Vi har likevel en målsetning om at møter av kortere varighet enn en halv dag fortrinnsvis kan gjennomføres digitalt hvis fysisk oppmøte ellers vil kreve bruk av fly.
Varer og tjenester
Som en del av arbeidet med å få frem et realistisk bilde av miljøprestasjonene til våre leverandører, har vi i 2021 kartlagt miljøsertifiseringene til de kundene som samlet sett utgjør over 80 % av våre kjøp av varer og tjenester.
OneCo bruker lokale underentreprenører til oppgaver som f.eks. graving og sprenging. Vi vil fremover tydeliggjøre våre krav til disse. Vi vil ta aktive grep for å sikre økt fokus bærekraft i hele vår verdikjede.