Samtidig har en stor del av våre ansatte fysisk krevende jobber i miljøer hvor skader lett kan oppstå. Dette kan være på byggeplass, ute i ulent terreng, på ukjente lokasjoner med mange personer, i trange rom – eller det kan dreie seg om jobber med særlig høyt arbeidspress.
Vi har ikke klart vår 0-visjon for skader i 2021, og har en estimert H-verdi på 10,9. Hovedvekten av skader er knyttet til fall i ulendt terreng, eller mindre kutt- og klemskader. Svært få av skadene i 2021 hadde fravær over 3 dager. H-verdien er kun en estimert verdi i 2021 fordi skader vært ulikt registrert i de forskjellige forretningsområdene. Dette vil endres i 2022, da vil H-verdi beregnes på lik måte.
Grundige Covid 19-tiltak
I 2021 var store deler av samfunnet preget av Covid 19. Så også i OneCo. Til tross for kraftige restriksjoner og delvis nedstengning av samfunnet, endte sykefraværet samlet sett på 5,0 % i 2021, hvorav korttidsfraværet utgjorde 2,4 %. Det samlede fraværet er omtrent på nivå med bransjen ellers.
Vi har jobbet grundig med ulike Covid-tiltak gjennom hele pandemien. Vi har ikke fått noen merknader knyttet til dette arbeidet i de tilsynene som har vært gjennomført av eksterne tilsynsmyndigheter
Konsernets første, felles medarbeiderundersøkelse
I 2021 ble konsernets første, felles medarbeiderundersøkelse gjennomført med en svarprosent på 82. Den inneholdt spørsmål om tema som blant annet arbeidsmiljø, ledelse, utvikling, sikkerhet og kommunikasjon.
Undersøkelsen viser høy medarbeidertilfredshet og høy tillit mellom medarbeidere og leder. Vi har forbedringsområder innen internkommunikasjon og verktøy for å jobbe effektivt.
Dette er tatt tak i og det er implementeres en konsernfelles kommunikasjonskanal «OneVoice i starten av 2022.
Opprettelse av konsernfelles HMS-nettverk
I 2021 ble det også opprettet et konsernfelles HMS-nettverk med deltakere fra alle forretningsområdene i konsernet. Hensikten med nettverket er å diskutere HMS på tvers av selskapene og finne felles løsninger og prosjekter der hvor dette hensiktsmessig.
Kompetansebygging, bevisstgjøring og felles ressursutnyttelse er sentrale tema. I tillegg kommer standardisering og forebyggende tiltak for å redusere faren for uønskede hendelser, ulykker og skader.
HMS-arbeidet er tett knyttet til operativ drift, og det er i linjen god HMS-kultur bygges. Dette gjelder både ute i felt og på kontorene våre. Lederne skal ha god kjennskap til risikofaktorer ved driften vår, og basert på dette iverksette risikoreduserende tiltak i forkant av oppdragene. Montører som er ute i felt må følge opp med sikker-jobb-analyse på stedet og ta operativt ansvar for egen og andres sikkerhet.
Både ledere og medarbeidere skal være kjent med hvordan avvik varsles og følges opp. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre dette arbeidet, og vil i 2022 følge opp med konsernfelles HMS-kampanjer.