For OneCo er grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold relevant på flere måter; det gjelder først og fremst i vår rolle som arbeidsgiver, men også i våre innkjøp av varer og tjenester og i vårt samarbeid med underleverandører, kunder og andre. Som et konsern med en årlig omsetning på nesten 5 milliarder og med nær 3000 ansatte, har OneCo en sentral samfunnsrolle i å ivareta menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i alle deler av vår verdiskapning.
Gjennom nasjonal lovgivning som arbeidsmiljøloven, likestillingsloven og åpenhetsloven, har vi en selvstendig plikt for å sikre at disse rettighetene ivaretas.
I internasjonal sammenheng er bildet mer komplekst, da ikke alle land har like gode regler. Slike nasjonale forskjeller fritar oss likevel ikke for ansvar. I OneCo gjelder våre etiske retningslinjer både internt i alle OneCo-selskapene og eksternt for våre underleverandører, innleide og andre som utfører arbeid for eller på vegne av OneCo.
Prinsippene er også tatt inn i vår "Avtale om leverandøradferd" som gjelder for alle som leverer varer og tjenester til, eller på vegne av OneCo. Formålet med denne avtalen er å skape et formelt rammeverk mellom OneCo og våre leverandører, som gjør oss i stand til å samarbeide for å sikre ansvarlig leverandøratferd i hele vår leverandørkjede.
Denne rapporten må sees i sammenheng med vår bærekraftsrapport og vår rapport om likestilling og diskriminering. Samlet sett gir disse tre rapportene et bilde av hvordan vi i OneCo jobber med sentrale og viktige tema som berører alle vi samhandler med.
Spesifikt om innkjøp
Varsling av kritikkverdige forhold
Ansvarlig for denne rapporten er Birthe Nordseth, Konserndirektør Organisasjon og Bærekraft, birthe.nordseth@oneco.no
Hvis du har spørsmål angående OneCo AS og våre datterselskapers arbeid for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, ber vi deg benytte deg av e-postadressen Apenhetsloven@oneco.no og merk overskriften på eposten med «Åpenhetsloven».